Основи автоматики
Давайте поговоримо про автоматику в контексті домашнього застосування. Але тільки ми відійдемо від теми розповсюджених домашніх приладів, якими забиті полки супермаркетів техніки та розвинемо ідею нестандартної автоматики, котру не купити в магазині.
Отже що ж таке любительська автоматика для дому в моєму розумінні? Для мене це різноманітні механічні та електронні засоби, зібрані самостійно та призначені для зручності життя людей або тварин, рослин. Під зручністю потрібно розуміти: економію часу, нервів, споживання ресурсів, захисту життя, здоров'я та власності.
З древніх часів людина хотіла використовувати речі та сили природи в своїх цілях, тобто керувати ними. Керувати можна неживими речами (наприклад, перекочуючи камінь на інше місце), тваринами (дресування), людьми (керівник – підлеглий).
Багато задач керування в сучасному світі пов'язано з технічними системами – автомобілями, кораблями, літаками, станками. Наприклад, потрібно підтримувати заданий курс корабля, висоту літака, частоту обертів двигуна, температуру в холодильнику або в печі. Якщо ці задачі вирішуються без участі людини, кажуть про автоматичне керування.
З чого складається система керування?
В задачах управління завжди є два об'єкти – керований та керуючий. Керований об'єкт зазвичай називають об'єктом управління або просто об'єктом, а керуючий об'єкт – регулятором. Наприклад, при управлінні частотою обертання об'єкт управління – це двигун (електромотор, турбіна); в задачі стабілізації курсу корабля – корабель, опущений у воду; в задачі підтримання рівня гучності – динамік.
Регулятори можуть бути побудовані на різних принципах. Самий відомий з перших механічних регуляторів – відцентровий регулятор Уата для стабілізації частоти обертів парової турбіні. Коли частота обертів збільшується, шарики розходяться із-за збільшення відцентрової сили. При цьому через систему важелів трохи зачиняється заслінка, зменшуючи потік пари на турбіну.
Регулятор температури в холодильнику або термостаті – це електронна схема, яка включає режим охолодження (або нагріву), якщо температура становиться вище (або нижче) заданої.
Во многих современных системах регуляторы – это микропроцессорные устройства, компьютеры. Они успешно управляют самолетами и космическими кораблями без участия человека. Современный автомобиль буквально «напичкан» управляющей электроникой, вплоть до бортовых компьютеров.
Обычно регулятор действует на объект управления не прямо, а через исполнительные механизмы (приводы), которые могут усиливать и преобразовывать сигнал управления, например, электрический сигнал может «превращаться» в перемещение клапана, регулирующего расход топлива, или в поворот руля на некоторый угол.
Чтобы регулятор мог «видеть», что фактически происходит с объектом, нужны датчики. С помощью датчиков чаще всего измеряются те характеристики объекта, которыми нужно управлять. Кроме того, качество управления можно улучшить, если получать дополнительную информацию – измерять внутренние свойства объекта.
Структура системы
Итак, в типичную систему управления входят объект, регулятор, привод и датчики. Однако, набор этих элементов – еще не система. Для превращения в систему нужны каналы связи, через них идет обмен информацией между элементами. Для передачи информации могут использоваться электрический ток, воздух (пневматические системы), жидкость (гидравлические системы), компьютерные сети.
Взаимосвязанные элементы – это уже система, которая обладает (за счет связей) особыми свойствами, которых нет у отдельных элементов и любой их комбинации.
Основная интрига управления связана с тем, что на объект действует окружающая среда – внешние возмущения, которые «мешают» регулятору выполнять поставленную задачу. Большинство возмущений заранее непредсказуемы, то есть носят случайный характер. Кроме того, датчики измеряют параметры не точно, а с некоторой ошибкой, пусть и малой. В этом случае говорят о «шумах измерений» по аналогии с шумами в радиотехнике, которые искажают сигналы.
Подводя итого, можно нарисовать структурную схему системы управления так:
Например, в системе управления курсом корабля
- объект управления – это сам корабль, находящийся в воде; для управления его курсом используется руль, изменяющий направление потока воды;
- регулятор – цифровая вычислительная машина;
- привод – рулевое устройство, которое усиливает управляющий электрический сигнал и преобразует его в поворот руля;
- датчики – измерительная система, определяющая фактический курс;
- внешние возмущения – это морское волнение и ветер, отклоняющие корабль от заданного курса;
- шумы измерений – это ошибки датчиков.

Торцевий підшипник під обертальну вісь 8 мм
Такі підшипники призначені для кріплення вісі черв'ячної передачі на будь-якій з трьох осей переміще..
72.12грн.
Символьний LCD індикатор 16х2 синій
Символьний двохрядний рідкокристалічний індикатор. 16 символів в одному рядку.Синя підсвіткаЗ'єднува..
84.89грн.
Уроки Arduino для новачків 1.1.3 Пряме програмування мікроконтролера ICSP
На цей раз ми поговоримо про те, як програмувати Arduino, не звичайним способом, не через звичн..
HX711 модуль контролера ваги
Модуль контролера датчиків ваги. Підходить під більшість відомих тензометричних датчиків ваги.2-х ка..
36.55грн.
Arduino основи програмування
Arduino основи програмуванняТут ми навчимося писати елементарну програму, здатну зробити що-небудь ц..